dream it, plan it, build it

طراحی محصول | Product Design

0

زمینه طراحی محصول (Product Design) از جمله زمینه هایی است که اغلب از نظر مفهوم مورد سوء تفاهم قرار می گیرد بنابراین نیاز به یک تعریف مناسب دارد.

احتمالا، اگر در حال خواندن این مطلب هستید، در صنعت تکنولوژی و فناوری اطلاعات مشغول به کار هستید. , احتمالا، در حال حاضر، یا به تازگی، مشغول به مشارکت در ایجاد یک محصول دیجیتال شده اید. هدف این مقاله درک عمیق نقش طراحی محصول (Product Design) در این فرآیند است. پاسخ به سوال “طراح محصول بودن به چه معنی است” دائما در حال تکامل است. این مقاله تلاش ما برای انتقال وسعت، ارزش و سودمندی نقش طراحی محصول است که متاسفانه دست کم گرفته می شود.

طراحی محصول یا Product Design

دانش طراحی محصول  در دهه های اخیر تبدیل به یکی از اصلی ترین ارکان علمی و هنری برای ساخت ، تجاری سازی و ارائه ایده ها و اختراعات و دستاوردهای بشری شده و با اطمینان خاطر می توان عنوان داشت که تولید محصول بدون به کار بستن این رکن هر قدر هم که ایده محصول ، بدیع و خلاقانه باشد ، در رقابت با محصولات رقیب خود در بازارهای تجاری محکوم به شکست خواهد بود  همونطور که مثال اون لپ تاپ رو براتون زدم که در دهه 80 دیزاین شده بود؛
از این رو هیچ محصولی نیست که در طولانی مدت مورد استفاده انسان باشه ، بدون داشتن ویژگی های اصیل در علم طراحی محصول ، اگر محصول ویژگی هایی اعم از:

  • عناصر زیبایی شناسانه ( فرم ، بافت و رنگ ) ،
  •  رعایت تناسبات اندام سنجی ( ارگونومیکی ) در ابعاد و فرم محصول ،
  • تجربه کاربری مطلوب
  •  کارکرد صحیح محصول ( نسبت به ماموریت هایی که برای انجام آنها طراحی و ساخته می شود ) ،
  •  عناصر فرهنگی که آن محصول را به فرهنگ استفاده از آن محصول پیوند می دهد ،
  •  تناسب همه جانبه آن محصول با دیگر محصولات و عناصر موجود در محیط
  • و حتی کلّیت و شاکله و فرم و بافت فضایی که محصول توسط کاربر در آن محیط به کار گرفته خواهد شد و … ،

نداشته باشه،  نمی‌تونه مورد اقبال مصرف کنندگان قرار بگیره و پروژه تجاری سازی ایده ، با شکست مواجه می شود و برای حصول بهترین نتایج در تجاری سازی محصول هنر مندان مجرب و دانشمندان علوم مختلف با تلفیق اصول علمی و هنری به صورت کاملا علمی و کنترل شده بنیان های علم طراحی محصول را ایجاد نموده اند ، که ساختار اون ، مبانی علمی و دانش بنیان بوده و به بیان دیگر محتوای آن مجموعه ای عظیم از قرن ها تجربه علمی فعالیت بشر در عرصه ساخت و تولید است ، و این مبانی و اصول علمی در دانشکده ها و مراکز علمی به علاقه مندان طراحی محصول آموخته می شود ؛ در نتیجه به کارگیری دقیق و مو به مو و مبتنی بر تحقیقات علمی این اصول علمی و هنری در طراحی ، تولید و ساخت هر محصول را ، مهارت طراحی محصول و یا Product Design  می نامند . 

پروداکت دیزاین به عنوان یک فعل، به معنای فرآیند خلق کردن یک محصول جدید برای فروخته‌شدن به مشتریان یک کسب و کار است و به عنوان یک مفهوم بسیار وسیع، به معنای تولید و توسعه ایده‌های پربازده و موثر برای رسیدن به یک محصول جدید است؛

و طراحی محصول به عنوان یک کلمه، مجموعه‌ای از مشخصات یک محصول است که شامل مشخصات کلی: فرم ( ویژگی های زیبایی شناختی و ملموس محصول یا خدمات) و عملکرد (قابلیت ها) بصورت توام و یکپارچه است؛

طراحی محصول کلِ پروژه است

اگر به طراح محصول خود به عنوان کسی که راه حل های شما را قابل ارائه می کند نگاه می کنید، باید نظر خود را تغییر دهید. او برای کمک به شناسایی، بررسی و اعتبارسنجی مشکل و در نهایت بهبود، طراحی، آزمایش و تحویل راه حل اینجاست.

به یک طراح محصول یک راه حل ارائه داده او مشکلات آن را به شما خواهد گفت.

به او یک مشکل ارائه دهید و او به آنالیتیک رفته و اطلاعات کاربری موجود را جمع آوری می کند. او یک تیم کاری از هر گوشه ای از فضای کسب و کار را جمع آوری کرده و تا حد ممکن راه حل تهیه می کند. سپس، او با بخش تحقیقات کاربری صحبت کرده و یک طرح آزمایشی ایجاد خواهد کرد. او تا دیر وقت کار کرده و وایرفریم های مختلف ساخته و قلمرو گسترده ی احتمالات را بررسی می کند.

او با جمع آوری جالب ترین ایده ها پروتوتایپ هایی ایجاد کرده و برای اعتبار سنجی سریع، در مقابل کاربران قرار می دهد. سپس چندین مفهوم دقیق و کامل برای حل مشکل را به شما تحویل می دهد. او استراتژی روشن برای چگونگی و زمان انجام آن ها و موارد آزمون A / B را نیز مشخص کرده و در نهایت برنامه های ساخت و انتشار محصول را نیز به شما ارائه خواهد داد. او از توسعه دهندگان نیز هنگام اجرا پشتیبانی می کند. با بخش بازاریابی نیز همکاری کرده و برای مدت طولانی پس از ارائه اولین نسخه از محصول به آن اهمیت داده و همچنان داده ها و سنجه ها را برای تأیید اعتبار طراحی، بررسی می کند.

طراح محصول آنقدر راه حل طراحی خواهد کرد تا این که مشکل تغییر کند.

طراحی محصول برندِ شما است

تیم بازاریابی، با دقت نظر در پیام شما، تبلیغات و ارتباطات، تمام کاربران جهان را برای شما به ارمغان می آورد. اگر محصول شما آن چیزی که برند شما وعده داده را ارائه ندهد، این کاربران دیگر به سراغ شما نخواهند آمد.

طراحان محصول، نگهبانان اساس کسب و کار شما هستند. مناقشات بین آنچه که برند شما وعده داده است و آنچه که محصول شما ارائه می دهد، در نهایت باعث شکست شما خواهد شد. به این معنی که همکاری نزدیک تیم طراحی محصول شما با تیم بازاریابی و درک نحوه کار آنها، اهمیت فوق العاده ای دارد.

طراحی محصول مشکلات شما را حل نخواهد کرد

بلکه این روند مشکلات کاربران را حل کرده که به نوعی برای شما و کسب و کارتان بسیار مفید است.

یکی از جنبه های کلیدی طراحی محصول، شناخت ارزش کسب و کار در پشت هر تصمیم است. داده ها به کارهای ما آگاهی می بخشند، تحقیقات کاربر فرضیه های ما را بررسی کرده، و میزان موفقیت خود را از طریق سنجه های کسب و کار و اشتغال اندازه می گیریم.

طراحی محصول تطبیق پذیر است

دنیای ما یک دنیای در حال رشد است. همه ما آن را احساس می کنیم. آنچه که تا دیروز فوق العاده بود امروز معمولی و فردا قدیمی است. طراحی محصول هنوز هم سعی در تشخیص جایگاه خود در این دنیای واکنش گر دارد. نیمی از سیستم عامل هایی که امروز طراحی می کنیم چند سال پیش وجود نداشت. می توانید مطمئن باشید که تعداد آنها در آینده بیشتر نیز خواهد شد.

ما باید انعطاف پذیر باشیم. باید درک کنیم که طراحی بی انتها است. طراحی نامرئی است. باید بتوانیم ورای پلت فرم فکر کنیم. ابتدا مشکل را حل کنید و سپس راه حل را اعمال کنید. یک راه حل را برای هر پلتفرمی طراحی نکنید.

طراحی محصول دانش را گسترش می دهد

متأسفانه، طراحی به شکل کلاسیک کاملا جنبه زیبایی شناسی دارد. همه  به طراح می گویند “این محصول را زیبا کن”. این تفکری است که باید آن را تغییر دهیم. ما متولیان تجربه کاربری(UX) هستیم و در نتیجه وظیفه ما است که به دیگران در رابطه با آنچه انجام داده یا می توانیم انجام دهیم، آموزش دهیم.

وقتی که یک مالک محصول(Product Owner) را استخدام می کنید، احتمالا به این دلیل این کار را کرده اید که این فرد در طیف وسیعی از رشته ها متخصص است؛ او پیش زمینه و پس زمیه برنامه نویسی، زمان بندی، مدیریت بودجه، ارزش کسب و کار، آنالیتیک و آمار و ارقام، مدیریت، و غیره را درک می کند. در بسیاری از جهات در مورد استخدام طراحان محصول نیز باید به همین روش عمل کنید. مطمئنا، ممکن است نمونه کارهای زیبایی داشته باشند، اما آیا می توانند دارای یک نقش کلیدی در کل فرایند توسعه محصول باشند؟ یک طراح محصول خوب، کمی درباره انیمیشن، نمونه سازی، برنامه نویسی، تحقیق، طراحی بصری و تعاملی می داند. آنها می دانند چه زمانی وایرفریم ها و چه زمانی ماکاپ های بی نقص را ارائه دهند. می دانند چه زمانی از انیمیشن و چه زمانی از پروتوتایپ استفاده کنند. آنها می دانند چگونه می توانند راه حل های خود را به شیوه ای قانع کننده بیان کنند.

طراحی محصول فرایند ایده پردازی، خلق و تولید مجدد محصولاتی است که می تواند نیاز کاربر را بر طرف کند و یا بازار مشخصی را هدف قرار دهد. کلید موفقیت در طراحی محصول شناخت کامل مشتری نهایی است، فردی که قرار است در نهایت از محصول ما استفاده کند و از مزیت آن بهره ببرد.
طراحان محصول سعی می کنند با شناخت عادات، رفتارها، تعارضات، شکایات، علایق و سرگرمی های مشتری هدف و بهره گیری از دانش عملی و تجربه خود در فرایند طراحی محصول؛ کالایی کاربردی و متناسب با نیازهای وی را طراحی کنند و برای طی مراحل بازاریابی به تیم های دیگر بسپارند.
در واقع، طراحی محصول دقیق آنقدر بی نقص پیش می رود که افرادی که باید عاشق آن شوند، نهاتا عاشق آن خواهند شد و پروسه بازاریابی به بهترین شکل و با کم ترین هزینه پیش خواهد رفت. چرخه استاندارد طراحی محصول به طور خود به خود در تمام طول عمر محصول امتداد پیدا خواهد کرد. طراحی محصول عنصری حیاتی برای برای خلق اولیه یک تجربه کاربری دلپذیر خواهد بود.
اما این پایان ماجرا نیست!
طراحی محصول یک فرایند پیوسته است و نقش اساسی در اصلاح، بازبینی و ارتقا ویژگی های محصول دارد. بقای یک برند و خوشنامی آن گرچه به عوامل گوناگونی وابسته است اما بی شک بدون وجود یک محصول کاربردی و به روز که سیر تکاملی خود را با تغییرات زندگی امروزی ما طی می کند، یک برند نمی تواند به جایگاه مرتفعی دست پیدا کند و از رقبا پیشی بگیرد.

تاریخچه طراحی محصول

طراحی محصول در اصل برامده از یک رشته جالب و کاربردی دیگر به اسم طراحی صنعتی است.
بر اساس تعریف انجمن طراحان محصول ایالات متحده آمریکا:

طراحی صنعتی، فرایندی حرفه ای برای طراحی محصولی است که روزانه میلیون ها نفر در سراسر دنیا از آن استفاده می کنند.

طراحان صنعتی نه تنها می بایست به ظاهر (رابط کاربری) محصول توجه کنند بلکه میبایست به کاربردی بودن، استفاده آسان، ساختار و ارزش نهایی آن برای مشتری نیز توجه کنند.
پیش از انقلاب صنعتی و شروع عصر تولید انبوه، اغلب محصولات به صورت دست ساز تولید و عرضه می شدند. این بدان معناست که ما محصولات بسیار کمتری برای فروش و عرضه در بازار داشتیم، قیمت ها بالاتر بود و مزیت رقابتی نیز به شکل امروزی آن وجود نداشت.
پس از انقلاب صنعتی و ورود کارخانه های متعدد برای تولید انبود محصولات مصرفی و شکل گیری بازارهای رقابتی، طراحان محصول نیز کم کم جای خود را به عنوان اشخاصی تاثیرگذار در صنایع مختلف بازکردند تا بتوانند با طراحی و معرفی محصولی کاربردی و در عین حال زیبا، سهم بیشتری از بازار را از آن خود کنند و رقبا را به حاشیه برانند.


در طی این چند دهه، یکی از زیربخش های مهم طراحی صنعتی جای خودش را به عنوان یک حرفه مستقل و اثربخش در صنایع پیدا کند و آن چیزی نیست جز طراحی محصول.
این امر نیز به دلیل آن بود که طراحان صنعتی فقط قادر به طراحی محصولات فیزیکی بودند . اما طراحان محصول می توانند هر محصولی اعم از دیجیتال و غیردیجیتال، آموزشی، نرم افزاری و… را طراحی کنند.


به گفته Cam Sackett پروسه تفکر طراحی از چند گام مهم ساخته شده است:

  • همدردی با مردم
  • درک مشکل یا نیاز
  • ارائه راه حل
  • ساخت نمونه اولیه
  • آزمودن نتیجه

 البته فرایند طراحی محصول اغلب اوقات مسیری خطی نیست بلکه قطعه های مختلف پازل پیش خواهد رفت.

طراحی محصول منحصر به فرد

ارائه محصولات خلاقانه به بازار در سریع ترین زمان ممکن گرچه ممکن است ایده خیلی خوبی به نظر برسد اما طراحی محصولات منحصر به فرد گامی فراتر از ارائه یک محصول خوب به بازار است. شکل گیری این فرایند، ارزش و ویژگی های کلیدی محصول را مشخص خواهد کرد و به سرعت محصولی کارا و البته ارزشمند به جامعه معرفی خواهد کرد.

مسیر طراحی محصول

سیر تکامل محصول و مسیری که پیش روی خود دارد مستلزم تعامل و همکاری های متقابل فراوان است. غیر معمول نیست که طراحان محصول قبل از پیوشتن به تیم توسعه محصول برای تولید نمونه های اولیه میبایست با مدیران محصول و کارشناسان تجاری مشورت کرده و مشارکت داشته باشند.
در مسیر طراحی محصول، استفاده حداکثری از منابع و همچنین بازخورد کاربران می تواند آینده محصول و مسیری که شما میبایست آن را تدوین کنید را به خوبی شکل خواهد داد.
طراحی محصول استاندارد فقط در سازمان هایی می تواند به غایت خود نزدیک شود که فرهنگ یادگیری به طور مستمر انجام شو. حرکت رو به جلو در طراحی محصول با پاسخ به سوالات ناشناخته و همیشگی در محیط های کاری بزرگ معمولا ممکن نمی باشد.

طراحی محصول نقش بسیار گسترده و استراتژیکی در شکل گیری اهداف سازمان خواهد داشت، طبق نقل قولی از اریک اریکسون، طراحی محصول کل فرایند است.

بهترین نقطه شروع برای مسیر طراح محصول شدن رو من بصورت یک سلسله مقاله منتشر کردم که در وب سایت خودم، محبی دیزاین موجود هستش، از طریق لینک زیر میتونید بهش دسترسی داشته باشید؛

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.