dream it, plan it, build it

برندسازی شخصی

0

برندسازی شخصی از نقطه صفر

وقتی به داستان زندگی افراد موفق نگاه می‌کنیم، متوجه می‌ شویم داستان موفقیت آن‌ها یک نقطه مشترک دارد: افراد موفق خوب می‌ دانند که چه استعدادها و توانایی‌ هایی دارند و برای آن‌که این وجه تمایز را به مخاطبین خود نشان دهند، یک راهکار خلاقانه و کاربردی پیدا کرده‌ اند. یا بهتر است بگوییم آن‌ ها به خوبی از پس برندسازی شخصی برآمده‌اند.

بهترین راه برای رسیدن به موفقیت این است که تمرکز و توجه ویژه‌ای به برندسازی شخصی داشته باشید. در ابتدا به نظر کار دشواری است اما اگر قبل از قدم گذاشتن در این مسیر با فراز و نشیب‌ های راه آشنا باشید، می‌توانید از قدرت خارق‌العاده برندسازی شخصی استفاده کنید تا سریع‌ تر و راحت‌ تر به اهدافتان برسید.

بیش از دو دهه از مطرح شدن اصطلاح برندسازی شخصی یا پرسونال برندینگ (Personal Branding) می‌گذرد. اما رونق این اصطلاح در چند سال اخیر، شگفت‌انگیز و جالب‌توجه بوده است.

در این مقاله قصد داریم شما را با مفهوم برندسازی شخصی و مراحل ساخت یک برند حیرت‌انگیز آشنا کنیم.

برندسازی شخصی یا پرسنال برندینگ چیست؟

برندسازی شخصی چیست؟ می‌ توان تعاریف متعددی برای برندسازی شخصی ارائه داد:

  • برند سازی شخصی وعده‌ ای است که شما به دیگران می‌ دهید و به آن‌ها می‌ گویید که هستید و چه کار انجام می‌دهید.
  • برندسازی شخصی یک فرآیند استراتژیک است که شما به واسطه آن تجربه خوب و مثبتی را برای مردم رقم می‌زنید و می‌کوشید در ذهن آن‌ها ماندگار شوید.

به زبان ساده‌ تر می‌ توان گفت، برندسازی شخصی یا پرسنال برندینگ، آن خصیصه و ویژگی منحصر به فردی است که دیگران به شما نسبت می دهند. برند شخصی شما همان مشخصه بارزی است که به آن شهرت یافته اید، میراثی که از خودتان به جا می‌ گذارید.

به عنوان مثال اگر مهم‌ترین ویژگی شما تکبر و غرورتان باشد، نمی‌ توانید تظاهر به فروتنی کنید و در نهایت مخاطبین شما متوجه می‌ شوند که وعده شما دروغ بوده و از شما رو گردان خواهند شد. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره دورکاری چیست را بخوانید.

اگر می‌خواهید در مسیر برندسازی شخصی موفق عمل کنید باید خود حقیقی‌تان را بشناسید و کاری کنید که دیگران هم آن را بشناسند. هر چه باشد شما نمی‌ توانید برای مدت زمان زیادی به چیزی تظاهر کنید که واقعاً نیستید.

در دنیای مدرن و پر رقابت امروز برندسازی شخصی بیش از هر زمان دیگری اهمیت یافته است. فرقی نمی‌کند کسب و کار خودتان را دارید یا می‌خواهید به عنوان یک کارمند فعالیت کنید، برندسازی شخصی به شما کمک می‌کند تا متمایز ظاهر شوید و بهتر شناخته شوید.

پس اگر هنوز برای ساخت برند شخصیتان اقدامی نکرده‌اید یا در این زمینه مشکل دارید، می‌توانید در دوره کوچینگ فروش و برندسازی شخصی مدرسه توسعه فردی و کسب و کار علی مسچی شرکت کنید و با یک تیر دو نشان بزنید: برند شخصی خودتان را داشته باشید و آمار فروشتان را ظرف مدت زمان کوتاهی چند برابر کنید.

به جرأت می‌توان گفت گسترش شبکه های اجتماعی و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ در افزایش این شوق و رغبت موثر بوده‌اند. در دوران جدید به نظر می‌رسد که تبدیل شدن به یک برند شخصی قدرتمند، دیگر به اندازه‌ی گذشته دشوار و گران‌قیمت نیست. حتی کم‌ نیستند کسانی که برندسازی شخصی را با تولید محتوا مترادف فرض می‌کنند و به شما توصیه می‌کنند که با کوشش و پشتکار در تولید محتوا، به سادگی می‌توانید یک برند شخصی قدرتمند بسازید.

چرا باید یک برند شخصی بسازیم؟

برندسازی شخصی یا همان پرسونال برندینگ مشخص می‌کند که چه کسی هستید و چه مهارت‎هایی را به کار می‌برید، علاوه بر این به شما کمک می‌کند تا ارتباطات قدرتمندی برقرار کرده و فرصت های جدیدی را ایجاد کنید.

وقتی ایده ساخت نام تجاری در ذهنتان جرقه می‌ زند، شاید با خود بیاندیشید که ساخت یک برند شخصی ممکن است برای شما بلا استفاده باشد و فقط فرایندی هزینه بر به حساب آید. اما در نظر داشته باشید که ساخت یک برند فراتر از چیزی است که تصورش را می‌ کنید.

دقت داشته باشید چنان که شغل آزادی دارید یا نام حرفه شما در بین مشاغل فریلنسری به چشم می‌خورد، داشتن یک نام تجاری شخصی می تواند به شما کمک کند مشتریان خود را جذب کرده و درصد سود بیشتری به دست آورید. از طرفی دیگر پرسونال برندینگ به ایجاد اعتبار شما کمک کرده و برای مشتریانتان این امکان را فراهم می‌آورد تا بتوانند به طور کامل به شما اطمینان کنند.

راهنمای برندسازی شخصی و تأثیر یک برند شخصی ماندگار

استیو جابز نمونه بارزی از یک برندسازی شخصی کاملاً موفق است. استیو جابز یک مهندس و هنرمند خارق العاده بود که توانست با طراحی‌های ساده و هنرمندانه‌اش میراث بزرگی از خود به جا بگذارد. بسیاری از ما او را به عنوان مدیرعامل و مؤسس شرکت اپل می‌شناشیم اما از سال 1985 که از شرکت اپل اخراج شد تا سال 1997 که دوباره به آن برگشت، جابز موفق شد دو شرکت دیگر را راه اندازی کند:

شرکت کامپیوتری Next و شرکت انیمیشن سازی Pixar. او یک شعار داشت: متفاوت بیندیش! او در هر زمینه‌ ای که فعالیت کرد، توانست امضا و اثر خود را به جا بگذارد و با تفکر خلاقانه‌ اش صنایعی همچون موبایل‌ های هوشمند، رایانه‌های شخصی، موسیقی و چاپ دیجیتال را متحول سازد.

در تجارت، رسانه‌ ها، سیاست، ورزش و صنایع مختلف شاهد شکل‌ گیری برندهای شخصی هستیم، برندهایی که موفقیت کسب و کارهای چند میلیارد دلاری را رقم زده‌ اند. اما همه آن‌ها کار خود را از همین نقطه‌ ای آغاز کرده‌ اند که اکنون شما در آن قرار دارید.

1. خود حقیقیتان را کشف کنید.

در برندسازی شخصی محصول خود شما هستید بنابراین باید زمان بگذارید و نقاط قوت و ویژگی‌های منحصر به فردتان را بررسی و کشف کنید. برای این منظور می‌بایست از دو طریق عمل کنید. در وهله نخست باید عمیق‌تر درباره خودتان بیندیشید و خودکاوی کنید. از خودتان بپرسید:

  1. من که هستم؟
  2. چه ویژگی‌هایی دارم؟
  3. نقاط قوت و توانمندی‌های منحصر به فرد من چه هستند؟
  4. در کدام زمینه‌ها بیشترین تخصص و مهارت را دارم؟
  5. به چه مسائلی علاقه دارم؟
  6. چه مسائلی برای من ارزش محسوب می‌شوند؟

ویژگی‌ های منحصر به فردتان را بر روی کاغذ بیاورید.

وقتی در مسیر برندسازی شخصی گام بر می‌دارید، به این درک می‌رسید که همه ما یک برند شخصی داریم حتی اگر خودمان از این موضوع غافل بوده باشیم. این جملات به گوش ما آشنا است:

  • فلانی بسیار باهوش و با استعداد است.
  • فلانی در کارش خیلی دقیق و منظم است.
  • فلانی همه کارهایش روی حساب و کتاب است.
  • فلانی بسیار خلاق و هنرمند است.

در مسیر پرسنال برندینگ باید علاوه بر خودکاوی و درون نگری، نظر دیگران را هم جویا شوید تا ببینید دیگران چه ویژگی و خصیصه‌ای را به شما نسبت می‌دهند. بررسی کنید و ببینید؛

  • دیگران چه دیدگاهی نسبت به شما دارند؟
  • از نقطه نظر آن‌ها شما چه ویژگی‌ها و خصلت‌های بارزی دارید؟
  • در میان اطرافیانتان به چه شهرت دارید؟
  • دیگران معمولاً در چه مواقعی بیشتر بر روی شما حساب می‌کنند؟

فرض کنید در مرحله خودکاوی به این نتیجه رسیده‌اید که شما فردی هنرمند و خلاق هستید ولی وقتی نظر دیگران را جویا می‌شوید، اکثریت آن‌ها چنین ایده‌ای درباره شما ندارند و در عوض معتقدند شما مغز اقتصادی بسیار خوبی دارید.

برند شخصی در نقطه تلاقی نتایج حاصل از خودکاوی و نقطه نظرات دیگران درباره شما شکل می‌گیرد.

زمانی که نقطه نظرات دیگران را درباره خودتان جویا می‌شوید باید به دنبال بازخوردهای سازنده و مثبتی باشید که شما را در مسیر برندسازی شخصی کمک می‌کند. این نقطه نظرات باید عاری از هرگونه قضاوت و انتقاد شخصی باشد. در این مرحله می‌توانید روی کمک یک کوچ حساب کنید. یک کوچ می‌تواند کاملاً بیطرفانه به شما بازخورد دهد، همچون آینه‌ای در برابر شما قرار می‌گیرد و نقاط قوت و توانمندی‌هایتان را برای شما واضح و شفاف می‌کند.

2. شناخت مخاطبین هدف

حال که به شناخت دقیقی از خودتان و توانایی‌های منحصر به فردتان دست یافته‌اید، باید ببینید این ویژگی‌ها برای چه کسانی جذاب و جالب است. چه کسانی می‌توانند از توانمندی شما برای بهتر شدن زندگی و کسب و کارشان بهره بگیرند. ویژگی‌های مخاطبین هدف خود را روی کاغذ بیاورید.

در حقیقت شما باید یک پرسونای واضح از مخاطب خود داشته باشید. روش ها و ابزارهای زیادی برای شناسایی و طراحی پرسونای مشتری هدف وجود دارند. صاحبین کسب و کار و مارکترها تمایل دارند محتوای خود را بر اساس سلایق و تفکر خودشان تولید و بهینه کنند. مراقب باشید در دام این موضوع نیوفتید. دائم این جمله را تکرار کنید من برای مخاطب هدفم خدمات یا محصول ایجاد میکنم پس باید برای اون قشر خاص جذاب باشد.

3. داستان برندتان را به گوش مخاطبین هدفتان برسانید.

تا این مرحله از برندسازی شخصی شما به یک ایده شفاف از خودتان و مخاطبین هدفتان رسیده‌اید. حال باید داستانی را برای مخاطبین هدفتان تعریف کنید که شما را به این نقطه رسانده، داستانی که می‌خواهید آن را زندگی کنید. همه ما عاشق داستان هستیم و هیچ چیز به اندازه یک داستان خوب و قدرتمند نمی‌تواند مسیر برند سازی شخصی را هموار کند.

به لطف این داستان می‌توانید ارتباط مؤثرتری با مخاطبین خود برقرار کنید و اعتمادشان را به دست آورید. برای آن‌ها تعریف کنید که چه شد به این نقطه رسیدید، چه ویژگی منحصر به فرد و تمایزی دارید و چگونه می‌توانید از دردها و رنج‌هایشان بکاهید و زندگی را برایشان لذت بخش کنید.

به عنوان مثال اپرا وینفری (برندهٔ جایزه اسکار و کاندیدای جایزه گلدن گلوب و بفتا و از مشهورترین و مطرح‌ترین مجریهای تلویزیونی آمریکا) را در نظر بگیرید. داستان زندگی او حیرت انگیز است. او در زندگی سختی‌ها و مصیبت‌هایی را پشت سرگذاشته که فراتر از حد درک و تصور اغلب ما است. او به عنوان فردی دلسوز، با اصالت، الهام بخش و خودساخته در میان مخاطبین خود شناخته شده و توانسته برندش را بر همین مبنا استوار کند.

او تمام تلاشش را کرد تا دنیا را به جای بهتری برای زندگی کردن تبدیل کند، وعده‌ای که تا این لحظه به آن پایبند بوده و توانسته اعتماد مخاطبینش را به دست آورد، چرا که اپرا وینفری حرف و عملش یکی بوده است.

4. رقبایتان را بشناسید.

در این مرحله باید به چند پرسش مهم پاسخ دهید:

  • با چه کسانی رقابت می‌کنید؟
  • مزیت رقابتی شما چیست؟ یا به عبارت بهتر چرا مخاطبین باید شما را بر رقبایتان ترجیح دهند؟
  • رقبایتان تا چه اندازه در جذب مخاطبین موفق عمل کرده‌اند؟
  • رقبایتان چه کم و کاستی‌هایی دارند که شما می‌توانید آن‌ها را جبران کنید؟
  • کدام بخش از بازار را بهتر و راحت‌تر به دست خواهید آورید؟
  • گوشه امن بازارتان کجا است؟

رسانه‌های اجتماعی، سایت‌ها، خبرنامه‌های صنعتی، انجمن‌های تخصصی و حرفه‌ای، نقطه نظرات کاربران و مخاطبین می‌توانند اطلاعات بسیار خوب و مفیدی درباره بازار و رقبا در اختیارتان قرار دهند. تا می‌توانید اطلاعات جمع کنید و با قدرت وارد مرحله بعد شوید.

5. تکمیل کردن پروفایل برند شخصیتان

از اطلاعاتی که در مراحل قبل جمع کرده‌اید، استفاده کنید تا ببینید در کجا ایستاده‌اید و می‌خواهید به کجا برسید. می‌توانید این اطلاعات را در قالب یک جدول بیاورید تا نقشه راه برندسازی شخصی برایتان واضح و شفاف باشد و با آکاهی و بینش کافی در این مسیر قدم بگذارید.

پیش از تکمیل کردن این جدول از خودتان بپرسید:

  1. چه چیزهایی برای شما ارزش محسوب می‌شوند؟
  2. چه اصولی به زندگی شما معنا می‌بخشند؟
  3. انتخاب‌ها و طرز تفکر شما به چه شکل است؟
  4. به چه مسائلی علاقه دارید؟
  5. چه عواملی به شما انگیزه و انرژی می‌دهند؟
  6. از انجام دادن چه کارهایی لذت می‌برید؟
  7. نقاط قوت و توانمندی‌های بارز شما چه هستند؟

از پاسخ‌هایی که به این سوال‌ها داده‌اید، برای پر کردن جدول زیر استفاده کنید.

ارزش‌های شما … ؟
علاقمندی‌های شما … ؟
نقاط قوت شما … ؟
اهداف … ؟
وعده منحصر به فرد شما به مخاطبین هدفتان … ؟
ویژگی‌های مخاطبین هدف شما … ؟
رقبایتان … ؟
چشم انداز کوتاه مدت شما … ؟
چشم انداز شما در بلند مدت … ؟

مزایای برندسازی شخصی

برندسازی شخصی مزایای زیادی به همراه دارد. وقتی کنترل کسب و کاری را به دست ‌می‌گیرید، می توانید تصمیمات مهمی در مورد آنچه به اشتراک می گذارید و چگونگی دیدگاه مردم نسبت به خود و بیزینستان، اتخاذ کنید.
با توجه به این موارد، بیایید برخی از مهمترین مزایای ایجاد پرسونال برندینگ را بررسی کنیم.

  • دیده شدن در رسانه های اجتماعی و فضای آنلاین

هنگامی که درگیر برندسازی شخصی می‌ شوید‌، برای مخاطبان آنلاین در دسترس‌تر و قابل مشاهده ‎تر می‌ شوید. به طوری که افراد می توانند با یک جستجوی ساده در Google شما را پیدا کنند یا در کانال‌های مختلف بازاریابی با شما و کسب و کارتان ارتباط برقرار نمایند.

برخی از کارآفرینان از دیده شدن هراس دارند و تصور می‌کنند که در چنین شرایطی ممکن است در معرض خطر قرار گیرند. اما این نگرانی بی مورد است چرا که برند سازی شخصی و دیده شدن اگر به صورت کنترل شده باشد و حد و مرزها را رعایت کند، نه تنها آسیبی به کسب و کار نمی‌ رساند، بلکه به آن اعتبار می‎‌بخشد.

  • افزایش اعتماد به نفس

اگرچه شاید ایجاد برند شخصی در نگاه اول کمی ترسناک به نظر برسد، اما همانطور که در مورد قبل هم ذکر شد، با به اشتراک گذاشتن اطلاعات خود با مخاطبان، جلوی دوربین رفتن و سایر موارد دیگر به صورت آنلاین کمتر احساس نگرانی و اضطراب خواهید کرد. علاوه بر این، کسب اعتماد به نفس می تواند در زمینه‌های دیگر تجارت نیز راهگشا باشد.

  • ایجاد برند شخصی بر حسب سلیقه شما

دقت داشته باشید چنانچه برای خود یک پرسونال برندینگ ایجاد نکنید، مخاطبان شما با چسباندن برچسب‌ هایی طبق سلیقه خود از شما یاد خواهند کرد. بنابراین می‌ توان گفت با ایجاد یک برند شخصی طبق خواسته و اهداف خود پیش خواهید رفت.

  • دست یافتن به اهداف

ساخت یک برند شخصی بیش از هر مورد دیگر به کسب اعتماد مشتریان و از همه مهم‌تر حفظ آن‌ها کمک خواهد کرد. وقتی مخاطبانتان شما را بشناسند، بدون شک آسان‌تر به شما اعتماد خواهند کرد و این مورد سبب می‌شود تا دستیابی شما به اهدافتان بسیار راحت‌تر باشد و در مدت زمان کمتری انجام شود.

  • قدرت بخشیدن به کسب و کار

اگر بخواهیم واضح‌تر بگوییم نماد قدرت یک کسب و کار ایجاد پرسونال برندینگ است. برند شخصی به طرز چشمگیری می‌تواند به نفع کسب و کار شما باشد و نبود آن به بیزینستان آسیب وارد کند.

  • دستیابی به شهرت شخصی

با ساخت یک برند نه تنها کسب و کار شما در جایگاه بهتری قرار خواهد گرفت، بلکه از نظر شخصی نیز شناخته خواهید شد و به عبارتی اعتبار شما بیشتر می‌شود.
گفتنی است که اگرچه روابط آنلاین به شما بسیار کمک می‌کنند اما توجه شخص به شخص بیشتر می تواند به شما کمک کند تا برند خود را به دیگران بشناسانید و کسب و کار خود را به سمت سودآوری سوق دهید.

  • افزایش مشارکت با دیگران

جالب است بدانید که با استفاده از برند شخصی خود می‌ توانید با سایر افراد و صنایع مختلف آشنا شوید و همچنین با صاحبان مشاغلی ارتباط برقرار کنید که مخاطبان آنها به گونه‌ ای به کسب و کار شما متصل هستند. این یکی از بهترین راهکارهایی است که به کسب سود بیشتر کمک می‌ کند.

جمع بندی

در دنیای پرهیاهو و به شدت رقابتی امروز کار عاقلانه‌ای نیست که بخواهید منتظر بمانید تا دیگران به خودی خود بفهمند شما چه ویژگی منحصر به فردی دارید و چطور می‌توانید برای آن‌ها ارزش آفرینی کنید. بلکه باید به فکر بساختن برند شخصی‌تان باشید تا بتوانید راحت‌تر به مخاطبین هدفتان دسترسی پیدا کنید و سهم بیشتری از بازار داشته باشید.

برندسازی شخصی یک فرایند استراتژیک و آگاهانه است که هدف آن، نظارت و کنترل تصویری است که دیگران از ما دارند.

این تصویر قرار است ویژگی‌های ما و مزیت‌های ما را – در مقایسه با کسانی که خدمات مشابه ما را ارائه می‌کنند – ترسیم کند و به دیگران بگوید که چه چارچوب‌ها و اصولی، بر رفتار و تصمیم‌گیری‌های ما حاکم است.

دیگران در نهایت بر اساس این تصویر، قضاوت می‌کنند که رابطه با ما، چه ارزشی برای آنها ایجاد می‌کند.

برندسازی صحیح باید بتواند هزینه‌ی تعامل با دنیا را برای طی کردن مسیر شغلی‌مان کاهش دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.